صفحه فرود يا لندينگ پيج و تاثير آن در بازاريابي اينترنتي

صفحه فرود يا لندينگ پيج و تاثير آن در بازاريابي اينترنتي

در اصطلاح بازاريابي، صفحه فرود يك صفحه متمايز و متفاوت در وب سايت شماست كه بر اساس هدف تبديل مخاطب به مشتري ساخته شده است. يك صفحه فرود بايد با هدف كسب و كار در ذهن، طراحي ، نوشته شده و توسعه يابد.

 

استفاده از صفحه فرود يا همان لندينگ پيج از نكات مهم در بازاريابي اينترنتي است. در اين مقاله ما سعي در آن داريم كه در مورد اهميت استفاده از صفحات فرود و تاثير آن در افزايش فروش و نهايتا نكاتي كه بايد در مورد پياده سازي اين گونه صفحات در نظر داشت صحبت كنيم.

لندينگ پيج يا صفحه فرود چيست؟

يكي از ابزار هاي اصلي در بازاريابي اينترنتي استفاده ار صفحات فرود يا لندينگ مي باشد. كه اگر به دنبال معرفي سرويس ها و كسب در آمد بهتر و معرفي خدمات خود هستيد لازم است اصول بازاريابي اينترنتي را فرا بگيريد. براي اين يادگيري يك سري ابزار و راه هاي متفاوتي وجود دارد كه يكي از ضروري ترين آن ها استفاده از صفحه فرود يا لندينگ پيج مي باشد.

صفحه فرود نوعي تبادل اطلاعات است بين شما و كاربرانتان كه اگر شما در ازاي دريافت اطلاعات از آنها هيچ چيز رايگان و ارزشمندي به آنها هديه نكنيد احتمالا اصلا تمايلي براي در اختيار قرار دادن اطلاعاتشان به شما ندارند.روش هاي زيادي براي تشويق بازديد كنندگان وجود دارد، مثل: ارائه بن تخفيف، هديه اي ويژه و….

Landing Page يا به تعابيري به صفحاتي گفته مي شود كه دروازه ورود بازديد كننده به سايت است كه يكي از راهاي ديده شدن اين صفحه بنرهاي تبليغاتي سايت هاست. اين كلمه لاتين بيشتر در علوم هوا وفضا كاربرد دارد كه همان نقطه ايست كه توسط برج مراقبت اعلام مي شود و خلبان هواپيما در آن فرود مي آيد. حال چه ارتباطي بين اين دو مورد است؟ در اينجا مدير سايت و كسي كه بنر تبليغاتي نصب مي كند به روي سايت حكم برج مراقبت را دارد و كليك كردن كاربر روي بنر هم صفحه فرود مي شود.


طراحي صفحه فرود چه اهميتي دارد

طراحي سايت و فرم كلي وب سايت با صفحه لندينگ پيج متفاوت است زيرا اين صفحه به صورت جدا از صفحات اصلي سايت طراحي مي شود و صفحه اي منحصر به فرد و خارج از طراحي كلي وب سايت است. طرح اصلي سايت در صفحه لندينگ آورده نمي شود تا مخاطب در عمل محدود گردد چرا كه با تغييرات كلي به مدير يا آگهي دهنده زمان مي دهد تا آن ها بتوانند با استفاده از لندينگ به هدف خود برسند.

در طراحي اين صفحه نكته قابل توجه اين است كه كاربر مارا دنبال نمي كند بلكه مخاطب جذابيت صفحه فرود و يا نياز خود را احساس مي كند و آن را دنبال كرده و با كليك كردن بازديد كننده بدون اينكه در گوگل سرچ كند وارد صفحه مورد نظر شما مي شود. به همين دليل صفحه فرود به صفحه هدف نيز مشهور است.

وقتي بازديد كننده براي اولين بار با استفاده از بنر وارد Landing Page شما مي شود هيچ ديد خاصي به سايت و صفحات شما ندارد به همين دليل صفحه فرود هم مي تواند يك فرصت براي شما باشد هم مي تواند نقطه ضعفي در سايت پس براي طراحي اين صفحه بايد به جلوه و جذابيت آن توجه كرد تا بتواند ما را به هدف مورد نظر برساند.

زيرا اگر كاربر صفحه لندينگ شما را بپسندد، تصميم اين را مي گيرد كه در سايت شما بماند و از جاهاي ديگر سايتتان ديدن كند. انتخاب صفحه لندينگ به عهده خودتان است و مي تواند هر جا و هر صفحه اي از سايت شما باشد.

از متداول ترين نوع لندينگ پيج، صفحات تبليغاتي كه در Google Adwords وجود دارند مي باشد. هر مطلبي كه روي وب سايت خود بار گذاري مي كنيد لزوما لندينگ پيج نمي باشد چون ممكن است اين صفحات چندين هدف را دنبال كند.

يكي از مزيت‌هاي طراحي صفحه فرود نسبت به طراحي سايت هزينه آن مي‌باشد، زيرا يك صفحه فرود هزينه و زمان كمتري براي طراحي لازم دارد.

در واقع لندينگ پيج مي تواند يكي از بهترين مكمل هاي ايميل ماركتينگ باشد. ابتدا شما بايد به وسيله صفحه فرود يك ليست ايميل يا ليست‌هايي از اطلاعات كاربران تهيه كنيد تا بعدا برنامه بازاريابي ايميلي يا روش‌هاي ديگر بازاريابي رو به اجرا بگذاريد.

انواع لندينگ پيج

  • صفحه فرود Opt-In Landing Pages

به اين صفحات كه به اختصار Opt-in Page نيز گفته مي شود يك نوع از صفحات فرود هستند. همانطور كه مي دانيد صفحات فرود اصولا هيچ يك از بخش هاي سايت مثل: هدر، فوتر و سايدبار پيش فرض را ندارد و كاربران از طريق بنرها و تبليغات در ديگر سايت ها، شبكه هاي اجتماعي و… به صفحه هدف هدايت مي شود. اما در صفحات Opt-in Page بخش هايي مختلف سايت مانند هدر، فوتر و سايدبار در آن ها وجود دارد. و اين صفحات به فرمي واقع مي شود كه در تمام صفحات به چشم كاربر مي خورد.

  • صفحه فرود Lead Generation

اين صفحه براي دريافت اطلاعاتي مانند نام و ايميل كاربران مورد استفاده قرار مي گيرد. صفحات Lead Generation اغلب يك فرم همراه با شرح خدمات و آنچه كه قرار است در ازاي ارسال اطلاعات كاربران به عنوان هديه به آن ها دهيد را در اختيار دارد. زيرا هدف اصلي اين صفحات جمع آوري اطلاعات از كار بران مي باشد.

  • صفحه فرود Click Through

اين صفحات براي ارجاع كاربر به صفحات ديگر است كه هدف اين صفحات صرفا متقاعد كردن بازديد كننده و كليك كردن آن به روي لينكي خاص و هدايت آن به صفحه اي ديگر است. اين صفحه را مي توان براي توصيف يك محصول با ارائه جزئيات  كافي طراحي كرد و اصولا براي افزايش تبديل كاربر به مشتري استفاده مي شود. بازديد كننده را به تصميم گيري براي خريد نزديك مي كند.

  • دكمه فراخوان يا Call To Action

اين دكمه كه به اختصار CTA نيز مي باشد اصولا در اكثر طراحي هاي صفحات فرود در نظر گرفته مي شود. كه در خيلي از اهداف صفحات فرود كليك خوردن اين دكمه نيز مي باشد. براي اين كار بايد به طراحي و نحوه چيدمان و سبك ساخت آن دقت بالايي داشت. منظور اين است كه كيفيت محتوا و استايل و نوع صفحه المان ها و گزينه هاي ديگر كمك زيادي در صفحه فرود و بالا بردن كليك هاي دريافتي CTA مي كند.

بعد از طراحي اوليه گزينه هاي ديگر صفحه فرود، يكي از مهم ترين نكات طراحي دكمه Call To Action  مي باشد.بايد با نحوه طراحي اين دكمه ها و فرم ها آشنايي داشت و بدانيم كه كجاي سايت بكار ببريم. در استفاده از رنگ ها براي طراحي نيز بايد دقت داشت تا بتواند جذابيت داشته باشد و كاربر را جذب كند.

كه البته اين طراحي ها ملزم به دانستن علم گرافيك است و البته ديدن نمونه كار ها و الگوبرداري براي طراحي هاي بهتر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.